2017.12.12. ,
facebookrss


LEGFRISSEBB SZÁM

cimlap

Teljes élet teljes kiőrlésű kenyérrel

Alacsonyabb a glikémiás indexük, magasabb a rosttartalmuk, kevesebb bennük a szénhidrát, mint a fehér lisztből készült kenyereknek.

Csombok Zsuzsanna
2017.05.30  10:17   
mail
nyomtatás
betuméret növelés
betuméret csökkentés

Hazánkban továbbra is az egyik legnépszerűbb alapélelmiszer a háztartásokban a kenyér. A boltok polcain pedig sorakoznak a különféle változatokban készült veknik, cipók, zsemlék, kapható például szénhidrátcsökkentett, teljes kiőrlésű, rozsos, adalékanyagok nélküli pékáru. Sokszor azonban fogalmunk sincs, melyiket válasszuk, vagy éppen hogy valóban jobb-e a teljes kiőrlésű kenyér, mint a fehér lisztből készült társa.
Akár diétáról, akár életmódváltásról van szó, gyakran az első dolog, amit hallunk, hogy hagyjuk el a kenyeret. Ám joggal vetődik fel bennünk a kérdés, hogy miért. Már nagyanyáink is előszeretettel fogyasztották reggelire, ebédre, vacsorára, és nekik sem lett tőle bajuk, akkor nekünk miért lenne? A válasz leginkább abban keresendő, hogy a régi időkben a háziasszonyok maguk sütötték a kenyeret, nem pedig a nagyüzemekben vásárolták, ahol sokszor mindenféle plusz adalékanyagot kevernek a „házi" kenyérbe.


Meg kellett szoknunk

Mielőtt azonban mélyebben beleásnánk magunkat a kenyér rejtelmeibe, fontos tisztázni, hogy mitől lesz egy termék teljes kiőrlésű. A gabonaszem fizikailag is szétválasztható három fő alkotórésze a héj, a magbelső és a csíra. A héj (vagyis a korpa) a fő cellulóz- és élelmirost-hordozó rész, az alatta lévő rétegek pedig ásványi anyagokban és vitaminokban gazdagok. A magbelsőt főleg keményítő és fehérjék alkotják, jelentős a cukor-, zsír- és ásványianyag-tartalma. A csíra amellett, hogy szintén gazdag ásványi anyagokban, A- és E-vitamint is tartalmaz. A fehér lisztbe csak a magbelső kerül, ezért a gabonaszem eredeti rost-, ásványianyag- és vitamintartalmának nagy része a feldolgozáskor elvész, a teljes kiőrlésű liszt viszont a gabonaszem összes alkotóját tartalmazza. Ezért egészségesebbek a teljes kiőrlésű kenyerek.


„A kenyér hozzávalói a gabonák, a víz, az élesztő és a só - magyarázza Ludwig Klára, a JÓKenyér alapítója, tulajdonosa. - Szerintem a minőségi alapanyagokból, adalékanyagok nélkül, hosszú tésztavezetéssel készült kenyér egészséges, de mint minden másnál, a kenyérnél is fontos a mértékletes fogyasztás." Klára, miután itthon elvégezte az iskoláit, pékként kezdett el dolgozni Németországban. Egy hagyományos német pékségben szerezte meg a gyakorlatát, és itt ragadta teljesen magával a német kenyérkultúra. Ennek hatására érezte úgy, hogy mindent meg kell tennie azért, hogy itthon is megismertesse a Magyarországon akkor még újdonságnak számító rozs-, magvas és teljes kiőrlésű kenyereket, és megmutathassa azt, hogy a kenyér igenis képezheti az egészséges élet részét. „Emlékszem, hogy kezdetben, 1995-ben nagyon nehéz volt ezt a fajta ízvilágot megszerettetni a hazai fogyasztókkal. A 100%-osan teljes kiőrlésű termékeknek, illetve a magas rozstartalmú kenyereknek ugyanis teljesen más az ízük, mint fehér lisztből készült társaiknak" - magyarázza Klára.

A csak teljes kiőrlésű lisztből készült kenyér állaga sűrű, nem morzsálódik, íze enyhén savanykás, és a frissességét hosszan, több napon át megőrzi. A jellegzetes ízvilágot nagyban meghatározza a benne lévő kovász is. Ez lényegében egy lisztből, vízből és élesztőből készített, úgynevezett előtészta, amelynek célja az élesztőgombák elszaporítása. Ezzel segítik elő a tészta lazítását. A JÓkenyérnél például a kenyereket saját kovásszal, hosszú tésztavezetéssel, adalékanyagok és tartósítószer hozzáadása nélkül készítik.


Jó hatással van a vércukorszintre és az emésztésre

A teljes kiőrlésű termékek glikémiás indexe (GI) jóval alacsonyabb, mint a fehér lisztből készült termékek GI-értéke, emiatt kevésbé emelik meg a szervezet vércukorszintjét - ismerteti Vincefiné Simon Tímea dietetikus, táplálkozási szaktanácsadó. - Sokkal egyenletesebb tartományban marad a vércukorszintünk, ha teljes kiőrlésű termékeket fogyasztunk. A magas rosttartalom pedig még a vérzsírszintet is csökkentheti, és jótékony hatással van az emésztésre. További előnyös tulajdonságuk ezeknek a termékeknek, hogy kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, mint a fehér lisztből készült verziók. Ezért cukorbetegeknek, fogyókúrázóknak kifejezetten ajánlott a fogyasztásuk, elsősorban reggelire. A csomagoláson feltétlenül nézzük meg, hogy milyen arányban található benne fehér liszt és teljes kiőrlésű liszt. Sokszor ugyanis nem megfelelő a lisztek aránya, így előfordulhat, hogy sokkal inkább fehér lisztből készült az a termék. Fontos odafigyelni arra is, hogy mennyi cukor található benne. Sajnos ugyanis gyakran előfordul, hogy nagyon sok... Érdemes megnézni a többi összetevőt is. Az adalékanyagokkal, tartósítószerekkel készült kenyerek talán tetszetősebbek, de jobb, ha ezeket inkább elkerüljük. Pontosan emiatt csak olyan helyről vásároljunk, amely megbízható, és csak olyan terméket vegyünk meg, amelynek csomagolásán vagy címkéjén pontosan feltüntetik az összetevőket. Igyekezzünk 100% teljes kiőrlésű lisztből, adalékanyag, tartósítószer és cukor hozzáadása nélkül készült, magas rosttartalmú termékeket vásárolni."


A JÓKenyér pontosan ilyen kenyereket és pékárukat készít az egészségtudatos vásárlóknak. Termékeiket hazánkban több áruházlánc is forgalmazza, illetve saját szaküzlethálózatuk is működik. Ha pedig ellátogatunk Pilisszentivánra, akkor személyesen is meggyőződhetünk, miként sül az egészséges kenyér. Az épület kávézójában - ahol koffein- és laktózmentes kávé is kapható - ugyanis egy üvegfal választ el minket a pékségtől, így pedig a kávé kortyolgatása közben élőben láthatjuk, miként sülnek ki a teljes kiőrlésű, 100%-ban természetes alapanyagokból készülő finomságok.

Fokozatosan szoktattam hozzá

Nagy Anikó (37) öt évvel ezelőtt kezdett el egészségtudatosan étkezni és gondolkodni. Először a fehér lisztből készült termékeket cserélte le teljes kiőrlésűekre. Majd elhagyta az adalékanyagokkal gyártott élelmiszereket, és igyekezett olyan termékeket vásárolni, amelyekben kevés a hozzáadott cukor mennyisége. „Amikor süteményt sütöttem, a férjem meg sem kóstolta. Azt mondta, hogy ez nem is igazi desszert. Emiatt úgy kezdtem hozzászoktatni, hogy fele-fele arányban használtam fehér és teljes kiőrlésű lisztet. Amikor pedig kezdett kibékülni az ízzel, akkor elkezdtem növelni a teljes kiőrlésű liszt arányát." Ma pedig már az egész család egészségtudatosan táplálkozik, a gyerekek is rengeteg halat, friss zöldséget és teljes kiőrlésű termékeket fogyasztanak.


Kapcsolódó cikkek:




A kommenteléshez be kell jelentkezni.

Hozzászólások

Nincs hozzászólás